Selasa, 21 Julai 2009

Testimoni 1: Gaut kronik

Sairan, 72, sudah 2 minggu terlantar di perbaringan akibat penyakit gaut. Pergerakannya untuk mandi, ke tandas, mengambil wuduk, dan sebagainya terpaksa bergantung kepada isterinya. Anak-anaknya jauh, hanya balik menziarahi ibu bapanya pada hari-hari di hujung minggu. Lawatan saya ke rumahnya mendapati, kakinya, terutama di bahagian buku lali dan jejarinya sudah merening kerana bengkak.
Saya pelawa untuk datang ke rumah, untuk terapi. Percuma, kerana beliau adalah sepupu saya. Anak kepada abang emak saya. Namun, saya diberitahu bahawa dia sudahpun cuba menjalani terapi yang dikatakan terapi elektrik juga, selama 3 bulan di Parit Raja Batu Pahat. Namun tiada hasil yang diharapkan, katanya.
Perbincangan kami berdua, akhirnya membuat dia akur untuk mencuba. Pada pagi Sabtu dia datang dengan diusung masuk ke kereta oleh anak dan menantu lelakinya. Beliau menjalani terapi selama 1 jam pagi itu. Petangnya, beliau datang sekali lagi, dan menjalani terapi selama 1 jam lagi. Selepas 2 jam terapi, dia merasakan seperti ada sedikit kemajuan, lalu pada hari berikutnya, Ahad, sebelah pagi, beliau minta dihantar sekali lagi. Maka beliau telah menjalani terapi selama 1 jam lagi.

Amat mengejutkan, pada petang hari yang sama, beliau telah datang sendiri dengan memandu kereta Kancilnya. Walaupun dalam keadaan bertongkatkan kayu batang penyapu, namun jelas, beliau telah mengalami perubahan yang sangat menakjubkan. Beliau sudah mampu berdiri dan berjalan sendiri. Ketergantungannya kepada anak dan menantu lelakinya sudah berakhir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan